Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Onze hydrostart-lier

Zweefvliegtuigen hebben geen motor, dus hoe komen ze dan toch de lucht in? De meest gebruikte startmethoden zijn de sleepstart, waarbij een motorvliegtuig je omhoog sleept en de lierstart. Op Salland maken wij voornamelijk gebruik van de lierstartmethode. In de lierstart wordt het zweefvliegtuig door een speciaal voor het zweefvliegen gebouwde lier aan een kabel 'omhoog getrokken'.

Zelf ontworpen lier

In 2003 heeft de Aero Club Salland zelf een lier ontworpen en deze laten bouwen volgens de laatste stand van de techniek: de Hydrostart. Dit houdt onder andere in, dat gebruik gemaakt wordt van supersterke dyneema kunststofkabels (die 50% sterker zijn dan de stalen voorgangers en daarbij ook een veel lager gewicht hebben) en een computergestuurde, zeer krachtige, hydraulische aandrijving. Voor de hele hete dagen is de Hydrostart voorzien van een airco, die voor de nodige verkoeling voor de lierman kan zorgen.

Deze Hydrostart zorgt ervoor dat wij nu over het algemeen grotere lierhoogtes halen, zodat wij de thermiek bijna altijd bereiken als deze aanwezig is. Tevens kunnen we nu toch nog mooie (les-) vluchten maken, ook als het niet thermisch is.

Veel startcapaciteit

Daarnaast heeft onze nieuwe lier ook 6 kabeltrommels, zodat er snel veel starts gemaakt kunnen worden, om iedereen zoveel mogelijk van het zweefvliegen te laten genieten.



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen