Sallandse tweedaagse 2008
Dag 1
De vooruitzichten voor de eerste wedstrijd dag waren niet al te rooskleurig, maar op de satelietbeelden was een kleine opening te zien die langzaam oostwaarts richting Salland dreef. Een tweede briefing om 13:00 uur zou uitsluitsel moeten geven. Helaas was ook toen nog niet duidelijk aan te geven wat het weer zou gaan doen, zodat iedereen nogmaals een uurtje geduld moest hebben.
De wedstrijdleiding besloot het er toch op te wagen (men was immers gekomen om te vliegen?) en schreef een kleine AAT (Assigned Area Task) uit. Dit is een snelheidsopdracht via Assigned Areas. Dit zijn cirkelvormige of sectorvormige gebieden met een referentiepunt (keerpunt uit de lijst) waarvan de positie en afmetingen (straal en twee radialen) door de wedstrijdleiding worden bepaald. Ieder willekeurig punt in een area kan als keerpunt worden opgevat, en geeft de deelnemers dus grote vrijheid welke koers ze willen vliegen (dit in tegenstelling tot een 'opdracht' waarbij alle deelnemers dezelfde keerpunten moeten ronden). Alle assigned areas moeten wel in de juiste volgorde worden bezocht. Voor dit type opdracht wordt door de wedstrijdleiding een minimum vluchtduur Tmin gesteld. Diegene die de AAT rond vliegt met de hoogste gemiddelde snelheid wint.
Snel boxen!
Gezien het late tijdstip moesten de deelnemers redelijk snel naar de box. Een aantal deelnemers zagen het toch niet zitten en besloten niet te monteren. De rest ging met de kist en de helpers naar de startopstelling. Helaas passeerde op dat moment een storing en was de wedstrijdleiding genoodzaakt de eerste dag te cancelen.
De gezellige BBQ aan het einde van dag 1 maakte gelukkig weer veel goed.
Dag 2
De vooruitzichten voor de tweede wedstrijddag waren goed te noemen, maar helaas verhinderde een hardnekkig wolkendek de ontwikkeling van goede thermiek.
Dat ongeveer de helft van alle deelnemers toch op pad zijn gegaan en zelfs een aantal de opdracht heeft weten rond te vliegen mag opmerkelijk genoemd worden!
Hiermee mag deze tweede dag als een geldige wedstrijddag worden aangemerkt voor zowel de open als de standaard klasse. In de club klasse heeft helaas niemand het vereiste minimum van 100 km gehaald.
Standaard Klasse
# | CN | Vlieger | Club | Vliegtuig | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. | 2T | Ralph Nijhoff | SZT | Duo Discus xT | 260 |
2. | B3 | Martin Bierhuizen | ACS | ASW 27 | 231 |
3. | YYY | Martin Grim | ACS | ASW 20 WL | 219 |
Open Klasse
# | CN | Vlieger | Club | Vliegtuig | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. | 4T | Peter Batenburg | TZC | Nimbus 4T | 660 |
2. | XT | Ronald Termaat | GeZC | Ventus 2cT/18m | 578 |
3. | LT | Robert Werts | VZC | Nimbus 3DT | 471 |
De opdrachten alsmede de uitslagen zijn tevens te vinden op soaringspot
Alles eruit gehaald wat erin zat!
Veel dank voor de deelnemers en vrijwilligers!
Als organisatie hebben we ons best gedaan om alles eruit te halen wat erin zat. Iedereen dank voor de sportiviteit en de gezelligheid, en misschien tot volgend jaar!
De wedstrijdleiding.