Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Theorie-examens bij de ACS

Op zaterdag 24 februari was er weer het jaarlijkse theorie-examen voor het Glider Pilot License (GPL). De kandidaten moesten een schriftelijk examen afleggen in de vakken zweefvliegtuigen (over aerodynamica en vliegtuigconstructie), meteorologie (weerkunde), vliegtuiginstrumenten en luchtvaartvoorschriften om aan te tonen dat ze voldoende theoretische kennis hebben om als 'gezagvoerder' van een zweefvliegtuig op te treden.

Examenkandidaat Niels

Als voorbereiding op dit examen konden de leden afgelopen winter een theoriecursus volgen. Op deze cursus, gegeven door onze eigen instructeurs in het clubhuis van de ACS, werden de ins en outs van de zweefvliegtheorie gegeven. Aspecten die aan bod kwamen hadden te maken met bijvoorbeeld lift, weerstand, vliegtuigprestaties, krachten op het vliegtuig, materiaalkunde, wolkensoorten, onstaan van thermiek, gevaren van onweer, de werking van vliegtuiginstrumenten en de opbouw van de luchtruimtestructuur. En meer...

Examenkandidaat Thiska

De examens werden gehouden in regionaal verband. Zo deden leden van bijvoorbeeld ZC Noord-Oost Polder, Vliegclub Teuge en Vliegclub Hoogeveen tegelijkertijd bij hun eigen vereniging hetzelfde examen. Bij de ACS deden uiteindelijk 13 personen een of meer vakken. Naast leden van de ACS deden nog twee leden van de Twentse zweefvliegclub en een lid van de Drienerlose zweefvliegclub het examen.

Examenkandidaat Nico

Om de kandidaten niet lang in spanning te laten zitten werden de examen ter plekke na gekeken door een groep instructeurs. Deze hadden een relatief makelijke klus, want het examen is dit jaar zeer goed gemaakt! Veel deelnemers hadden de vakken zo goed gemaakt dat die alleen nog het mondelinge navigatie-examen hoeven te doen. Alleen een enkeling had niet direct een 7 voor het schriftelijk, zodat een mondelinge toelichting nog nodig is.

Examenkandidaat Stefan

Op 11 maart zullen deze mondelinge examens gehouden worden. Alle kandidaten zullen dan in ieder geval moeten aantonen dat ze de kunst van het navigeren en kaartlezen beheersen en ook goed begrijpen hoe de luchtruimtestructuur boven Nederland in elkaar steekt, zodat ze later niet in de verkeerde luchtruimte verzeild raken.

Overleg over de uitslag


Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen