Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Geslaagde Salland Overlanddag 2007

De Salland Overlanddag 2007 is wederom een groot succes en, hoewel pas voor de 2e keer gehouden in deze vorm, is hard op weg om een klassieker te worden binnen het ACS vliegseizoen.

De Salland Overlanddag is een dag waarop alle leden, dus ook diegenen die nog in opleiding zijn, de kans krijgen om overland te vliegen. Dat gebeurt door alle clubvliegtuigen via een loting te verdelen over iedereen die zich heeft ingeschreven. Iemand die nog geen overland bevoegdheid heeft vliegt uiteraard met een instructeur. Het doel van de SOD is, naast het promoten van overlandvliegen, vooral om er een leuke club dag van te maken.

Vrijwel de gehele ACS vloot vliegt "uit" op deze dag waarbij het startveld is opgedeeld in een 3-tal klasses, namelijk:

De historische klasse bestaat uit, u raadt het al, de "old timers": de vliegtuigen van hout en met linnen bespannen vleugels en/of romp. Deze klasse krijgt een opdracht die is aangepast aan hun mogelijkheden, namelijk de driehoek Salland-Raalte-Hardenberg-Salland (60 km).

De volgende klasse is de trainingsklasse en hierin zitten de opleidingsvliegtuigen: onze ASK21's, de Puchacz en natuurlijk onze Juniors en de Astirs. Astirs in meervoud? Maar jullie hebben er toch maar eentje? Klopt, maar in deze klasse vliegen ook de prive-Astirs mee die sommige leden in hun bezit hebben. De trainingsklasse kreeg als opdracht het vliegen van de driehoek Salland-Markelo-Emmen-Salland (147 km).

De laatste klasse is de grand-prix-klasse en hierin zitten alle prestatie vliegtuigen. Deze kregen de opdracht Salland-Emmerich brug-Emmen-Vroomshoop-Salland (248 km).

Om alles zo eerlijk mogelijk te kunnen beoordelen is er een "handicap" lijst opgesteld, zodat twee verschillende toestellen toch met elkaar vergeleken kunnen worden.

Na de verloting van de beschikbare zitplaatsen in de clubkisten bleek tijdens de briefing al uit het meteoplaatje van die dag dat de weergoden ons toelachten en er zicht was op goede thermiek. Doordat het al langere tijd vrij warm en droog was zou dit wel zogenaamde "blauwe thermiek" worden. Die wordt over het algemeen als "lastiger" ervaren door zweefvliegers omdat er geen cumuluswolken zijn. Er is dus geen zichtbare indicatie waar de thermiek zich bevind; lastig dus!

Na de briefing moesten alle piloten aan de slag om hun toestel gereed te maken, hun loggers te programmeren met de opgegeven taak, etc. Een logger is een kastje dat voortdurend de GPS-coordinaten van het vliegtuig bijhoudt, zodat later de wedstrijdleiding kan zien of inderdaad de opgegeven opdracht gevlogen is. Op één enkeling na, stond iedereen op tijd in de startrij en was het wachten op de "snuffelaar" om te kijken of er al voldoende thermiek in de buurt van het veld was om het hele veld op te lieren en de wedstrijd te laten beginnen.

Start veld Salland Overland Dag 2007

Iets later dan verwacht kon de snuffelaar omhoog en bleek er juist voldoende thermiek te zijn om de Grand-Prix-klasse op te lieren. Al snel wemelde het rond het vliegveld van de vliegtuigen die al cirkelend probeerden om voldoende hoogte te winnen om aan hun opdracht te beginnen. Het is dan uiteraard zaak om goed uit te kijken. Na een aanvankelijk moeizaam begin, werd de thermiek langzaam iets beter en kon dus vrijwel iedereen starten.

De opdracht voor de Grand-Prix-klasse bleek uiteindelijk nèt iets te groot zodat uiteindelijk maar één piloot er in slaagde de opdracht tot een goed einde te brengen. Bij het keerpunt Emmen, dat zowel in de Grand-Prix-opdracht als in de trainingsklasse opdracht zat, vonden maar liefst vijf vliegtuigen hun Waterloo. De thermiek doofde uit, en men was gedwongen een buitenlanding te maken. Omdat het hier een vrij grote groep betrof, is dat niet onopgemerkt gebleven en verscheen zelfs een artikel in het Dagblad van het Noorden.

Voor de statistiek nog even de uiteindelijke winnaars:

Als winnaar van de trainingsklasse mocht Bert tevens de "Piet Huysmans-bokaal" in ontvangst nemen. Alle winnaars gefeliciteerd!



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen