Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Overlanddag 2008

Op 3 mei hebben de leden van de ACS, dit jaar samen met enkele leden van de Eerste Zaanse Zweefvliegclub, weer hun traditionele Sallandse overland, ook wel SOD genoemd, gehouden. Dit jaar stonden er 31 zweefvliegtuigen aan de start voor enkele mooie opdrachten.

Fred Oster's marmottenrace

Natuurlijk was het animo om met de SOD mee te doen weer groot, groter dan het aantal beschikbare zitplaatsen. Een loting was dus noodzakelijk en dit keer konden wij gebruik maken van de marmottenbak van Fred Oster. Helaas waren de marmotten/cavia's al een beetje op leeftijd en dus niet erg actief meer, maar uiteindelijk hebben ze toch mee gewerkt aan deze objectieve loting, al durfden ze niet helemaal door het poortje heen...

Opdrachten

Na de loting en de meteo-informatie werden de opdrachten bekend gemaakt. De Historische klasse, dit jaar met Ka-2s en een Ka-8, moesten via de Lichtmis en Vroomshoop weer terug naar Salland (61 kilometer). De Grand-Prix-klasse, voor zweefvliegtuigen met een glijgetal van 39 of beter, moesten via Haren (bij de Ems), Ibbenburen, Neede en Vroomshoop terug naar Salland. Dit is een afstand van circa 270 kilometer. De trainingsklasse, waarvan de winnaar even de Piet-Huysmans-bokaal mag vasthouden, moest via Rijsen, Ruhlerveld (onder Meppen over de grens bij Emmen) en Vroomshoop terug naar Salland. Dit is 148 kilometer.

Hoge bewolking

Het weerbericht voor 3 mei was heel erg goed, met alleen in het zuid-westen wat hoge bewolking die de opbouw van thermiek wat kon verstoren. Helaas bleek na het opstellen dat die hoge bewolking ook al bij Salland was... Zouden de opdrachten net als vorig jaar weer te groot blijken? De eerste gestartte kisten meldden wel redelijk goed stijgen tot circa 1600 meter: zou het toch nog goed komen?

Uitslagen

Uiteindelijk bleek alles helemaal goed te zijn gekomen. Alleen in de historische klasse waren er twee buitenlandingen. Een voor Evert Kuiper, die met een buitenlanding binnen 2 kilometer van het veld zicht de "trotse" eigennaar mag noemen van de Ruud-P.-award. Ook de Ka-2 van Gert van Nek met Cor de Gooijer stond buiten, maar deze wel in de buurt van het eerste keerpunt. De Ka-2 van Henk Stoevelaar (als piloot in de volgende vluchten vervangen door Bennie Kelholt) en Albert Jonkman zakte eerste twee keer onderuit op het veld, maar zijn uiteindelijk nog weggekomen en hebben de opdracht zelfs rond gevlogen! Hiermee zijn zij de de winnaars geworden in de Historische klasse.

In de Grand-Prix klasse was het een spannende strijd tussen de S9 van Nederlands kampioen Hadriaan van Nes, de SI van Harry Noordhof en Mark van Welsen en de B3 van Martin Bierhuizen. Uiteindelijk mocht deze laatste zich winnaar noemen, met een gemiddelde snelheid van meer dan 93 kilometer per uur.

In de Trainingsklasse lag alles redelijk dicht bij elkaar. De uiteindelijke winst is gegaan naar Hinse Osinga in de Junior, voor de Twin-Astir van Phillipe Hendrikse van de EZZC. Hinse mag zich dus winnaar noemen van de "Piet Huysmans"-bokaal van 2008.

Fotoimpressie

Van deze SOD is ook weer een kleine fotoimpressie gemaakt. Deze kan je bekijken bij de fotoalbums.



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen