Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Veiligheidsdag bij de ACS

Zondag 22 maart stond op de Aero Club Salland in het teken van vliegveiligheid. In plaats van een dagje te gaan vliegen namen ongeveer 80 leden van de ACS les over allerlei vliegveiligheidsverhogende zaken, zoals Human Factors, transponders en Flarm.

Human factors

Bij de Human Factors gaat het om onderkenning de invloed van de vlieger op mogelijke incidenten en ongelukken. De leden werden bijgeschoold in zaken als invloed van ziekte, medicijnen, emoties, ouder worden, vliegersfouten, etc., op het eigen vliegen. Maar ook werd er veel aandacht besteed aan een veiligheidsorganisatie binnen een zweefvliegvereniging zoals de ACS. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de toezicht op de organisatie rond het vliegen, controle op allerlei randvoorwaarden en een algehele veiligheidscultuur binnen de vereniging.

Hoewel de Human Factors soms een open deur lijken in te trappen (niet vliegen als je ziek of dronken bent) waren er toch vele eye openers. Dat vermoeidheid en uitdroging invloed hebben op de prestaties van een vlieger is dan ook nog wel bekend, maar het was vooral goed te horen dat juist onze open cultuur binnen de vereniging, waarbij mensen voordat een incident gebeurt elkaar helpen en aanspreken, essentieel is.

Flarm

Afgelopen winter heeft de Aero Club Salland voor al haar vliegtuigen een Flarm gekocht. Da's natuurlijk leuk en aardig, maar als je niet precies weet hoe dit nieuwe apparaat werkt, dan is het veiligheidsaspect natuurlijk niet al te groot. Op deze veiligheids dag werden de leden die nog geen ervaring hebben met het vliegen met een Flarm ingelicht over wat dit instrument nu precies wanneer en waarom aangeeft en vooral ook wat de beperkingen nog kunnen zijn.

Transponders

De overheid heeft sinds enige tijd transponders verplicht gesteld voor alle vliegtuigen binnen Nederland, ook met als doel de vliegveiligheid te verhogen. De ACS heeft natuurlijk afgelopen winter deze transponders in gebouwd en ook hier geldt, net als bij de Flarm, dat enige uitleg aan de leden noodzakelijk is om dit apparaat goed te gebruiken.

Naast het gebruik van de transponder, waarvoor is welk knopje en wanneer mag je waarop drukken, hebben de leden weer eens een opfriscursus gehad over de luchtruimtestructuur in Nederland en Duitsland en in welke gebieden die transponder nu ook noodzakelijk is.

Veilig vliegseizoen

Na deze zeer geslaagde veiligheidsdag wordt het tijd voor zeer geslaagd, maar vooral veilig vliegseizoen!



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen