Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



S2D 2010 super weer

De weergoden waren het derde lustrum van de Salland Tweedaagse tijdens afgelopen weekend goedgezind. Dat betekende super weer en daarmee was de S2D weer super! Op beide dagen was het weer zo goed dat de organisatie opdrachten kon uitschrijven van meer dan 300 km en voor de open klasse zelfs 400 km.

G-NL

De Salland Tweedaagse is een landelijke wedstrijd die meedoet in de Grand Prix Zweefvliegen Nederland, kortweg G-NL. Hierin aangemeld zijn ook andere tweedaagse zweefvliegwedstrijden die samen meedoen voor het landelijk klassement.

Er hadden zich totaal 26 teams ingeschreven voor de 15e editie van de S2D, ingedeeld in totaal drie verschillende klassen.

Die indeling in klassen heeft alles te maken met de presatie verschillen tussen de vliegtuigen onderling. Hierdoor, en een handicap systeem, zijn de prestaties binnen een klasse vergelijkbaar geworden en kan door middel van een puntensysteem een score worden toegekend.

Dag 1

Iedere wedstrijddag begon met een pilotenbriefing door Axel Horst die samen met Sven Berendes de wedstrijdleiding vormde. Tijdens deze briefing komen allerlei procedures aan bod, het te verwachten weer, de veldindeling en uiteraard de te vliegen opdrachten. Voor deze eerste dag hadden diverse weerdiensten en weermodellen zgn. "blauwe thermiek" voorspeld. Bij dit type thermiek, de naam zegt het al, treedt geen cumulus wolkenvorming op en daarmee wordt dit type thermiek door de meeste vliegers als "lastig" ervaren omdat er dan immers nergens te zien is waar de thermiek zit.

Gelukkig voor de vliegers bleken deze voorspellingen er naast te zitten, want bij het verlaten van de briefing stonden de eerste cumultjes al aan het zwerk. Het beloofde een mooie vliegdag te worden!
Alle vliegers en hun teams gaan vervolgens aan de slag om de vluchtcomputers te programmeren voor de opdracht van die dag en het vliegtuig te vullen met water. Water in een zweefvliegtuig? Jazeker, door water in tanks in de vleugels te doen wordt het vliegtuig zwaarder en kan daardoor veel harder vliegen en dus in een kortere tijd een grotere afstand afleggen. Daarmee heb je dus direct voordeel op een vliegtuig dat geen water mee neemt. Wel is het zo dat je door met water te vliegen, zwaarder en dus iets minder wendbaar bent en daardoor thermieken wat lastiger gaat, zeker als het om zwakke thermiek gaat.

Kabelbreuk

Nadat alle vliegtuigen op het veld waren klaargezet, kon de "snuffelaar" om iets voor 12 uur een eerste startje maken om te kijken of er voldoende thermiek zat. Dat bleek zo te zijn, zodat de diverse klasses opgelierd konden gaan worden. Helaas kreeg één van de zware tweezitters tijdens de lierstart een kabelbreuk. Dit is iets waar tijdens de zweefvliegopleiding flink op getraind wordt en iets waar je bij een lierstart altijd rekening mee moet houden. Ook nu reageerde de piloot adequaat en landde veilig voor een herkansing. Door deze kabelbreuk leek de regeling van de lier echter van slag geraakt, waardoor een volgende kist een slechte lierstart maakte en niet al te hoog moest ontkoppelen. Deze vlieger moest daarna noodgedwongen zijn water lozen, maar wist op lage hoogte toch een thermiekbelletje op te pikken boven de kantine en weg te komen. Het lierteam slaagde erin het probleem op te lossen waarna zich verder geen incidenten hebben voorgedaan.

Taktiek

De startlijn voor de diverse klassen werden open gesteld door de wedstrijdleiding en daarna is het voor de vliegers de moeilijke tactische beslissing om het beste tijdstip te kiezen om op pad te gaan voor de opdracht. Te vroeg kan betekenen dat je in het begin moet werken met minder krachtige thermiek en dus aan snelheid in moet boeten, tijdens draaien in de thermiek is de gemiddelde voorwaarste snelheid immers 0 km/u. Te laat kan betekenen dat je niet meer thuis komt omdat de thermiek 's-avonds uit dooft.
De uiteindelijke dagwinnaars van zowel de Open als de Combi klasse kozen beiden voor een late start en dit pakte wonderwel goed uit. ACS-er Hadriaan van Nes wist in de Open klasse de dagwinst te pakken met een gemiddelde snelheid van maar liefst 116 km/u. Bij de Combi klasse ging de dagoverwinning ook naar een ACS-er namelijk Martin Bierhuizen met een gemiddelde snelheid van 105 km/u. Bij de Club klasse moest de ACS genoegen nemen met plaats 2 en 3 en pakte Jan Roose van de WBAC de volle 1000 punten met een gemiddelde snelheid van ruim 91 km/u.
Alle deelnemers wisten het veld weer te vinden en hun opdracht tot een goed einde te brengen. Kortom een zéér geslaagde wedstrijddag die werd afgesloten met een voortreffelijke BBQ.

Dag 2

Tijdens de briefing werden de dagwinnaars van dag 1 in het zonnetje gezet en was er een troostprijs voor de vlieger die vroegtijdig zijn water moest lozen door een slechte lierstart.
De tweede wedstrijddag beloofde ook erg goed zweefvliegweer, maar deze keer had de voorspelling gelijk en bleef het blauw. Toch werden ook nu opdrachten uitgeschreven van 300 tot bijna 400 km voor de Open klasse. De veldopstelling was op z'n kop gezet zodat de Open klasse nu als eerste moest starten, en de Combi klasse als laatste. Het oplieren van de vliegtuigen ging deze tweede dag vlotter dan de eerste dag, mede te danken aan het ontbreken van een kabelbreuk of lierproblematiek en ondanks het feit dat een aantal vliegers bij hun eerste poging geen aansluiting konden vinden en dus een tweede start nodig hadden. Met het blauwe weer was goed te zien dat de vliegers elkaar opzochten als iemand thermiek gevonden had. Het was een prachtig gezicht om soms wel tot 8 vliegtuigen in één bel omhoog te zien draaien. Om iets voor 13:00 uur "hing" alles en konden de startlijnen weer open.
Ook deze dag wisten alle vliegers "rond" te komen en kon de wedstrijdleiding aan de slag om alle IGC logbestanden te verzamelen en te verwerken voor de uiteindelijke uitslag.

Uitslagen

Combi Klasse

  1. Martin Bierhuizen (ACS) 1922 punten
  2. Peter Kroon (VCH) 1915 punten
  3. Harald Lanting (ACS) 1914 punten

Club Klasse

  1. Jan Roose (WBAC) 1896 punten
  2. Oerlemans / Schellenberg (ACS) 1804 punten
  3. Maarten Timmer (ACS) 1782 punten

Open Klasse

  1. Hadriaan van Nes (ACS) 2000 punten
  2. Peter Batenburg (TZC) 1932 punten
  3. Olfert Cleveringa (VCH) 1753 punten

Alle winnaars gefeliciteerd met dit resultaat!
Voor de volledige uitslagen kijk op http://soaringspot.com/s2d_2010.

Foto's

S2D in de pers



Sponsor van Aero Club Salland: Qontent




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen