Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Euroglide 2010

De Euroglide is een tweejaarlijkse zweefvliegwedstrijd over meer dan 2000 km dwars door Europa en dit jaar heeft er een team van de Aero Club Salland meegedaan met onze DuoDiscus SAL. Hieronder een klein verslag van dit geweldige avontuur!

De Euroglide editie 2010 heeft de volgende keerpunten:

Het team

Het team dat dit jaar mee doet bestaat natuurlijk allereeste uit de SAL zelf. Dit vliegtuig wordt afwisselend gevlogen door Mark en Henry of door Freddy en Gert. Om de hele tour wat te vergemakkelijken heeft het team ook de beschikking over een dikke camper, die met gemak de aanhanger door heel Europa zal kunnen trekken.

De tour

Dag 1

De weersvoorspellingen bij de briefing de avond voor het grote vertrek zijn eigenlijk heel erg goed. Niet alleen voor de maandag waarop het hele veld zal vertrekken, maar eigenlijk voor de hele week. Het vertrek van Eindhoven is een enorme happening, de 56 deelnemers, veel zeflstarters, drie sleepkisten, F-16s, DC10 tankers van de luchtmacht, Ryan Air en Transavia gezamenlijk op en boven het vliegveld. De zwevers dienen via een speciale sector naar het oosten te vertrekken en dan gaat dat allemaal prima. De eerste dag blijkt dat de voorspellingen wel aardig kloppen, hoewel er af en toe ook wel lastig was door veel uitgespreide hoge bewolking. Na een vlucht van 279 kilometer landt de SAL op vliegveld Hoxter, iets ten zuiden van Hannover in Duitsland.

Dag 2

Het vervolg gaat ook redelijk voorspoedig, maar wel is er nog steeds hoge bewolking die het af en toe wel wat lastiger maakt. Vanaf Hoxter gaat de route verder naar het oosten. Omdat er boven en zuid van de Harz wel heel veel bewolking zit, wordt de route naar het noorden verlegd en uiteindelijk wordt er geland op Torgau, noord-oost van Leipzig. Hier kan de volgende dag helaas niet gestart worden, zodat er verplaatst wordt naar het nabij gelegen Riesa, alwaar het team ook 13 andere Euroglide deelnemers treft. Dat wordt gezellig!

Dag 3

Op dag drie ziet het weer er lokaal eigenlijk niet zo goed uit, maar na wat zoeken naar een goede internetverbinding blijkt dit maar van tijdelijke duur. Sterker: de meteo is heel positief. Mark en Henry gaan op pad naar het eerste keerpunt en dan door naar het Thuringerwald. Bij Bayreuth houdt de pret voor vandaag op. Na anderhalf uur is ook de camper gearriveerd en nu rest het zoeken naar bier, eten en een sleepvlieger voor de volgende dag.

Dag 4

De donderdag wordt er al vroeg gestart: om 11:15 vliegen Freddy en Gert richting Zwiterland. De basis zit reeds op 1700 meter boven veld, dus meteen op pad. De koers gaat west van Nurnberg en dan zuid-oost van Stuttgart. Ten zuiden van Stuttgart vindt een grote militaire vliegoefening "Elite" plaats dus moet er door een smalle corridor gevlogen worden. Gert en Freedy hoppen van vliegveld naar vliegveld en voor we het wisten zaten we ten westen van dit verboden gebied en konden we weer verder naar het zuiden. Via de zuidwestkant van Zwarte Woud richting Zwitserland! Basis boven het Schwarzwald zit nu op ongeveer 2400 meter boven zeeniveau, maar de grond ligt hier op 1200 meter boven de zee. Als je komt aanglijden is het dus een heel raar gezicht dat je voor je de heuvelruggen bijna boven je uit ziet komen. Via vliegveld Huetten-Hotzenwald koers gezet naar Zwitserland en al snel zitten ze boven vliegveld Fricktal. Er is nog genoeg hoogte om door te glijden naar vliegveld Olten. Onderweg nog wat stijgen kunnen mee gepakt en doorgevlogen naar vliegveld Langenthal. Op Langenthal is er uiteindelijk geland: na vlucht van 475 km!

Dag 5

Dit keer zijn Henry en Mark weer aan de beurt. Eerst moet nu de Jura bedwongen worden en daarna gaat de route door het Rhone-dal naar het west-noord-westen. De Jura bestaat uit 3 bergketens die over een lengte van ca 100 km parallel langs elkaar lopen, een echte “Rennstrecke” dus naar Montricher. Om 13.15 uur kan er gestart worden. Montricher wordt op 6 km na gerond, omdat het helemaal blauw is rondom Montricher. Snel koers gezet naar het 3e keerpunt Falaise. In het Rhone-dal wordt alles blauw en dus wat lastiger, maar onderweg is er hulp van een groep buizerds die de hoognodige bel aanwijzen. Weer verder op koers is het weer gelukkig beter (lees cumuls). Er wordt van vliegveld naar vliegveld gehopt en uiteindelijk komt vliegveld Montargis binnen glijbereik. Helaas moet er 7 km voor het veld buitengeland worden in een akker met lage mais. De ophaalploeg (Gert en Freddy) liggen echter nog een heel eind achter omdat de Jura met camper en aanhanger minder snel gaat dan met een Duo. Om 23.00 uur zijn ophaalploeg en vliegers weer verenigd bij het buitenlandingsveld waar met bloed, zweet, tranen, insectenbeten en brandnetel-ellende net voor 24.00 uur de Duo uit de akker weer in de aanhanger staat.

Dag 6

Zaterdag om 12.15 uur wordt er gestart vanaf Montargis. Cumuls staan af en toe ver uit elkaar en de thermiek is wat minder dan de prachtige beloofde cumuls. De route gaat naar Falaise, slingerend om en onder allemaal luchtruimte gebieden heen. Na Falaise wordt er een oostelijke koers gevlogen naar Bernay om van hieraf te proberen naar Rouen te komen omdat daar gestart kan worden. Bij Bernay begint de thermiek echter uit te doven en team SAL kan niet meer binnen glijbereik komen van het volgende veld. Geland op vliegveld Bernay dus. Hier in ons beste Frans (= Engels) gevraagd of er start mogelijkheden zijn voor de volgende dag. De vriendelijke dame begrijpt echter dat we een sleepkist willen kopen en uiteindelijk blijkt er dus niet gestart te kunnen worden op Bernay. Er wordt overnacht op een camping in Bernay en morgenochtend wordt er verplaatst naar Rouen waar Mark en Henry weer een stuk richting Axel gaan vliegen.

Dag 7

Zondagmorgen naar Rouen gereden en daar is om 12:15 gestart voor het volgende traject richting Axel. Het eerste uur gaat uitermate slecht: zwakke thermiek en er wordt slechts 44 km afgelegd. Daarna wordt het steeds beter, met een wolkenbasis op 1800 meter en zo'n 2/8 bedekking. Bij Lille is het wat betreft alle luchtverkeersgebieden hartstikke moeilijk en in heel Belgie is dat niet minder dus is het continu op positie en hoogte letten om vrij te blijven van de talrijke TMA's, CTR's en andere bijzondere luchtgebieden. Via het vliegveld Lille-Marcq en Kortrijk kwam Axel binnen glijbereik en rond 16:15, zeven dagen na vertrek uit Eindhoven, landen we daar. Euroglide volbracht!



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen