Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen



Vliegen op zonnekracht

Zweefvliegen is vliegen zonder motor, maar toch worden er vluchten gemaakt die soms wel zes uur duren. Dit kan alleen als de piloot gebruik maakt van thermiek: warme stijgende lucht. Thermiek ontstaat doordat de zon via het aardoppervlak de lucht plaatselijk sterk verwarmt. Wanneer deze lucht warmer is dan de omgeving, kan ze loskomen en beginnen te stijgen. Zweefvliegers proberen het vliegtuig in de thermiek te houden, zodat het vliegtuig mee omhoog gedrukt wordt. In Nederland worden regelmatig hoogtes van 1500 meter en meer gehaald.

Een zweefvlieger kan, door van de ene thermiekbel naar de andere te vliegen, grote afstanden afleggen. Vluchten van meer dan 300 kilometer komen in Nederland veel voor. Vanuit Nederland is zelfs een keer meer dan 1000 kilometer gevlogen! Van Arnhem naar Noord- Drenthe, voorbij Trier in Duitsland en toen via Noord-Drenthe weer terug naar Arnhem. En dat puur op zonnekracht...

Vijf uur vliegen zonder motor!

Je hebt zojuist een zweefvliegtuig uit de hangar gehaald en naar de startplaats gebracht. Je luchtvaartkaart, brood en water liggen in de cockpit. Je hebt de vliegcomputer helemaal ingesteld voor je doel van vandaag: Salland - Nijmegen - Veendam - Salland. De voorspellingen voor het weer zijn super: sterke thermiek met een mooie hoge wolkenbasis. Snel starten! De lier sleurt je omhoog naar bijna 500 meter, de thermiek doet de rest en binnen enkele minuten zit je vlak onder een wolk. Op pad! Van wolk naar wolk vlieg je richting de Veluwe. En verder...

Tegen de avond land je, na bijna vijf uur vliegen, weer op vliegveld Salland. Je hebt je opdracht gehaald: 320 kilometer afgelegd zonder motor! Puur op zonnekracht...

De start

Voordat een zweefvliegtuig vrij kan vliegen moet het een "basishoogte" krijgen. Dit kan door je achter een motorvliegtuig te laten op slepen of door je op te laten trekken door een zweefvlieglier. Bij de lierstart wordt het zweefvliegtuig met een kilometer lange kabel verbonden met de lier. Bij de start trekt de lier zo snel de kabel in, dat het vliegtuig als een vlieger de lucht in gaat. De acceleratie is enorm: van nul tot honderd binnen luttele seconden!

De vlucht

Het is afhankelijk van het weer wat je kan presteren in een zweefvlucht. Vele zweefvliegers proberen lange vluchten te maken waarin ze een zo groot mogelijke afstand proberen af te leggen. Anderen proberen juist aerobatics zoals loopings en rugvluchten uit te voeren. Hiernaast zijn er natuurlijk de leerlingvliegers, die druk bezig zijn met het oefenen van starts, thermieken en landingen. Iedere vlucht biedt iedere zweefvlieger, ongeacht zijn ervaring, genoeg uitdaging!

De landing

Iedere zweefvlucht wordt afgerond met een landing. Het is aan de piloot om zijn vlucht zo te plannen dat hij of zij terug op het vliegveld kan landen. De naderingsprocedure voor de landing begint al op een hoogte van 200 meter. De landing zelf is eigenlijk altijd zacht. Meteen na de landing komt er een trekker het vliegtuig terug slepen naar de startplaats. Nog een vlucht?

Buitenlanding

Met een afstandsvlucht ben je regelmatig niet binnen zweefvliegbereik van een ander vliegveld. Het kan dan wel eens zo zijn dat je geen thermiek meer vindt en dus steeds lager komt. Er zit dan niets anders op dan te landen ergens in een geschikt weiland. Je zal als vlieger je koers zo moeten bepalen dat je altijd ergens, al dan niet op een vliegveld, veilig kan landen. Zo'n buitenlanding gebeurt meerdere keren per jaar, totaal zonder problemen. Na de buitenlanding zal je contact op moeten nemen met iemand op de club, die je dan met een aanhanger voor het vliegtuig kan op komen halen.



Sponsor van Aero Club Salland: VDR Communicatie




Spring naar: Hoofdmenu, Service menu, Inhoud, Sitemap of Meer informatie over toegankelijkheid, Instellingen