Leer zweefvliegen in je vakantie!

Vanaf maar €450,-

1-weekse cursus

• 5 dagen
  • 15 lesvluchten
  • Theorieles op de eerste dag
  • Bochten en rechtuit vliegen
  • Zelfstandig de lierstart uitvoeren
  • Genieten van thermiek
  • Circuit vliegen en begin van de landing

Heb jij altijd al zelf een vliegtuig willen besturen? Droom je er van om piloot te worden? Bij Aero Club Salland kan je in je vakantie leren zweefvliegen! Zweefvliegen is een enorm toegankelijke luchtsport, veel piloten zijn je al voorgegaan. Daarnaast is het ook een hele gezellige sport waar bij je alles met elkaar doet. Tijdens een week zweefvliegen zul je je buiten het vliegen om nooit vervelen. Het is dus niet alleen een mooie (eerste) vlieg-ervaring, het is ook een geweldige vakantie. Hieronder vind je meer informatie over de opbouw van de cursus. Voor alle verdere vragen check je de FAQ. By the way, wil je wel leren vliegen maar verspreid je dit liever over de weekenden en vakanties door het hele jaar? Denk dan eens na over een (jeugd)lidmaatschap!

Data weekcursus 2024:

• Meivakantie
    • 29 april t/m 3 mei VOL
  • Zomervakantie
    • 1 juli t/m 5 juli
    • 8 juli t/m 12 juli
    • 15 juli t/m 19 juli
    • 22 juli t/m 26 juli VOL
    • 29 juli t/m 2 aug
    • 5 aug t/m 9 aug
    • 12 aug t/m 16 aug
    • 19 aug t/m 23 aug
    • 26 aug t/m 30 aug
ASK-21 met leerling na de landing.

Opbouw van de cursus

Als ‘aspirant-lid’ kan je kennis maken met het zweefvliegen, zonder direct het hele jaar lid te zijn. Je krijgt dan een basisopleiding waarmee je de beginselen van het zweefvliegen onder de knie krijgt. Afhankelijk van je leeftijd, je ‘vlieggevoel’ en het weer kun je aan het eind van de opleiding het zweefvliegtuig grotendeels zelfstandig besturen.

Bij de ACS kun je kiezen voor een cursus van 1 of 2 weken. Per week maak je – afhankelijk van de weersomstandigheden -15 lesvluchten met een ervaren instructeur. Elke cursusweek loopt van maandag tot en met vrijdag waarbij je meeloopt in het vliegbedrijf. Samen met de andere cursisten en clubleden maak je er een mooie tijd van. Het is mogelijk om te overnachten op ons terrein, dit raden wij dan ook aan voor een optimale beleving! Hieronder zie je hoe de cursusweken en een normale vliegdag zijn opgebouwd.

1-weekse cursus

• 5 dagen
  • 15 lesvluchten
  • Theorieles op de eerste dag
  • Bochten en rechtuit vliegen
  • Zelfstandig de lierstart uitvoeren
  • Genieten van thermiek
  • Circuit vliegen en begin van de landing

2-weekse cursus

• Alles van de eerste week, plus:
  • 5 extra dagen en 15 extra vluchten
  • Gecoördineerd sturen en thermieken
  • Zelfstandig landen
  • Bijzondere manoeuvres
  • Kans op jouw eerste solo vlucht!

Hoe ziet zo’n vliegdag er uit?

• 08:30 mogelijkheid tot ontbijt
  • 09:30 briefing
  • 09:45 hangaar uitpakken
  • Na aankomst op het veld begint het pas echt. Gedurende de dag zul je 3 starts maken en kennis maken met het vliegen, de club en alles er omheen.
  • ±17:00 opruimen en inpakken
  • 18:30 mogelijkheid tot diner
  • 19:00 – … de dag bespreken aan de bar

Zweefvliegen is echt een teamsport. Tijdens een vliegdag pakken alle clubleden en cursisten samen de hangaar uit en brengen de vliegtuigen naar de startplaats. Iedereen helpt afwisselend mee met o.a. het aanhaken, tijd schrijven en golfkar rijden. Tussen je vluchten door zul je je nooit vervelen; bij de lichtbus is het altijd gezellig en worden mooie (vlieg)verhalen gedeeld. Als iedereen zijn vluchten heeft gemaakt, ruimen we samen op en maken de vliegtuigen schoon. Daarna sluiten we de dag af met mogelijkheid tot diner in de kantine en een drankje aan de bar.

Zie onze pagina met tips om er een onvergetelijke dag van te maken.

Heb je nog vragen? Bekijk dan de FAQ of contacteer ons.