Ervaringen

Iedereen kan leren zweefvliegen. Jong, oud, vrouw, man, met een groep of alleen; iedereen is welkom. Hieronder staan een aantal mooie verhalen van leden die als cursist zijn begonnen met zweefvliegen.

Lisa

In de zomer van 2020 ben ik samen met mijn broer naar de vliegclub gekomen, en hebben wij een fantastische ervaring opgedaan. Met een enthousiaste instructeur heb ik gedurende de 1-weekse cursus 15 starts mogen maken, waarin ik op de laatste paar dagen alles al zelf mocht doen!

Het groepje cursisten waar ik in zat bestond uit meer jongeren van mijn leeftijd, wat het ook extra leuk heeft gemaakt! Hiernaast heb ik veel andere clubleden mogen ontmoeten die in die week ook aanwezig waren. Iedere dag werd afgesloten aan de bar, wat altijd erg gezellig was.

Na deze week cursus in de zomer wist ik meteen dat zweefvliegen iets is wat ik vaker wil doen, en dat ik zeker terug wil komen bij deze club. Samen met mijn broer hebben we een weekend deelgenomen aan het herfstkamp van 2020 om nog een aantal keer te mogen vliegen en iedereen weer te zien. Gedurende dat weekend hebben wij in een clubcaravan gelogeerd wat erg praktisch en gezellig was. Mijn volgende stap is om als het vliegseizoen weer begint in 2021 lid te worden! Mijn droom is om in de toekomst pilote te worden en van mijn hobby mijn werk te mogen maken. Ik hoop dat het zweefvliegen mij hierbij verder brengt.

Jelle

Al vanaf jonge leeftijd heb ik veel interesse in het vliegen. In 2009 zag ik de weekcursus van Aeroclub Salland voorbij komen. Zonder twijfel heb ik me toen, samen met een vriend, aangemeld voor een cursusweek in de zomervakantie. We hebben toen de tent en andere campingspullen in de auto gegooid en gingen op weg naar Lemelerveld voor een weekje kamperen en – natuurlijk – zweefvliegen. Het was een fantastische ervaring! Gedurende zo’n week ga je samen met een instructeur een aantal keer per dag de lucht in. Zodoende leer je steeds meer handelingen van het vliegen zelfstandig uit te voeren. Nadat de vliegdag is afgesloten, is er ook meer dan voldoende gezelligheid te vinden in de kantine of aan de bar. Het is goed gebruik om na het vliegen gezamenlijk te eten. Daarna wordt er vaak nog lang aan de bar doorgepraat over van alles en vooral ook over het vliegen. Ik had de smaak dan ook goed te pakken na mijn eerste cursusweek. Zo goed, dat ik ondertussen alweer mijn 13e vliegseizoen inga bij de ACS. Ik kan iedereen die interesse heeft in het zelf leren vliegen, aanraden om te beginnen met een cursusweek. Het is supermooi om te zien hoe je zelf progressie maakt met het vliegen gedurende de week en je zult daarnaast de sfeer op onze vliegclub goed meekrijgen.

Merrey

In 2016 heb ik een introductievlucht gemaakt bij de ACS. Ik kreeg meteen een goede indruk en ben daarna direct lid geworden. Wat mij vooral aansprak was dat deze club als één van de weinige zweefvliegclubs in Nederland ook doordeweeks vliegt. 5 jaar en bijna 450 vluchten later heb ik nog steeds veel plezier in het zweefvliegen samen met alle andere mensen waarmee ik deze passie deel.

Rob

De vijfdaagse zweefvliegcursus die in juli 2022 werd aangeboden door Aeroclub Salland heeft mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Ik heb vijftien starts gemaakt waarvan één vlucht van twintig minuten en één van drie kwartier!Van iedere start heb ik, van twee verschillende instructeurs, in korte tijd vreselijk veel geleerd. Tijdens de eerste vier dagen werd een solide basis gelegd door de zeer ervaren zweefvlieger Rein. Op de laatste dag gaf oud KLM gezagvoerder Hans alle opgedane kennis en ervaring een boost door een totaal andere aanpak die goed werkte voor het kweken van zelfvertrouwen. Hans liet me bij de laatste twee vluchten zelf starten, ik mocht daarna zelf mijn koers uitzetten en zelf landen. Daar leer je veel van. Erg leuk!
Wat ik verder heel erg fijn vond was dat alle cursisten actief werden betrokken bij het vliegbedrijf. ’s Morgens kisten naar het veld rijden en ’s avonds weer opbergen en schoonmaken, veilige zone en landingsbakens uitzetten, ‘verkeerstoren’ bemannen, kisten ophalen van de landingsplek, aanhaken, vleugeltippen en kabels halen. Ook weer veel van geleerd. Op het laatst deden we alles zelf. Dit draagt ook bij aan het kweken van verantwoordelijkheidsgevoel en veiligheidsbesef.
De sfeer op de club is goed. Hartelijke en enthousiaste mensen met veel gevoel voor gastvrijheid.Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Want die ‘eerste solovlucht’ staat inmiddels wel op mijn verlanglijstje….

Jelmer

Sinds jongs af aan wilde ik al vliegen en daarom heb ik in 2010 besloten mijn zomer door te brengen op de ACS waar ik drie weken cursus heb gedaan. Het was een geweldige tijd en heb naast het vliegen mooie avondjes aan de bar meegemaakt waar de goede verhalen naar boven kwamen. Mede doordat het weer mee werkte kon ik na twee weken solo en heb omdat het zo goed beviel en zoveel leuke mensen heb leren kennen besloten direct lid te worden. In 2014 ben ik begonnen bij de Luchtmacht waar ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt en ben nog steeds bijna elk weekend wel op de club te vinden.

Jeroen

In 1978 heb ik voor het behalen van mijn HAVO diploma een tweeweekse cursus zweefvliegen cadeau gekregen omdat ik altijd al interesse had in luchtvaart. Na die twee weken bestond er bij mij geen enkele twijfel om direct lid te worden. Nu, meer dan 40 jaar later, ben ik nog steeds met veel plezier lid van de ACS. De mannen die samen met mij op de foto staan zijn rond die tijd ook allemaal begonnen met zweefvliegen en zijn ook nog steeds allemaal lid. Samen hebben wij mooie zweefvliegreizen en kampjes meegemaakt waar deze foto, genomen op Challes les Eaux(FR), het bewijs van is.