Ben ik geschikt?

Iedereen kan leren zweefvliegen. Jong, oud, vrouw, man, met een groep of alleen, iedereen is welkom. Omdat je vliegt met een instructeur, is een medische keuring niet benodigd. Check de Wat moet ik regelen voordat mijn cursus begint? voor meer informatie hierover.

Is er een minimum leeftijd?

Vanaf het kalenderjaar dat je 14 wordt, mag jij je bij de ACS inschrijven voor een cursus. Houd er rekening mee, dat als je solo wilt en mag van de instructeurs, dat je minimaal 14 jaar moet zijn.

Wat kost zo’n zweefvliegvakantie?

De tarieven vind je op onze tarievenpagina. De prijzen zijn inclusief instructie en het gebruik van de zweefvliegtuigen. Eten/drinken en gebruik van de camping is hier niet bij inbegrepen.

Is er mogelijk tot eten en drinken?

Gedurende een cursusweek is het mogelijk om te ontbijten, lunchen, en dineren in onze kantine. Alle maaltijden zijn in groepsverband en daarom ook betaalbaar. Verder is het natuurlijk mogelijk om ’s avonds na het vliegen een drankje te drinken aan de bar. Daarnaast zijn de dorpen Lemelerveld, Dalfsen en Ommen gevuld met (afhaal-) restaurants en supermarkten, dus je komt nooit iets te kort.

Kan ik blijven slapen?

Ja! Voor een habbekrats zet jij je tentje of caravan neer op onze clubcamping en slaap je de hele week op de club. Ideaal, zo zit je boven op alle bedrijvigheid op de club. Ook hebben wij meerdere caravans en een chalet beschikbaar voor huur, vraag naar de mogelijkheden bij de boeking. In de nabije regio zijn ook meerdere B&B’s the vinden.

Wat moet ik regelen voordat mijn cursus begint?

Om te mogen zweefvliegen heb je een speciale WA verzekering nodig. Deze wordt bij een cursus in eerste instantie door ons geregeld. Mocht je daarna door willen gaan met vliegen, dan dien je lid te worden bij de KNVvL afdeling zweefvliegen waarbij de verzekering zit inbegrepen.

Als je solo wilt vliegen heb je een medische keuring nodig. Bij een cursus van één week (vijf dagen) is solo vliegen voor beginners uitgesloten en stellen wij het hebben van deze keuring dan ook niet verplicht. Boek je 2 of meer weken, een herhalingscursus of heb je al vliegervaring, dan wordt het zeer aanbevolen om tenminste een geldige LAPL medische keuring verklaring te hebben.

Hoe zit het met de gezelligheid?

Goed! Zweefvliegen doe je nooit alleen. Je helpt elkaar op de startplaats en tussen de vluchten door is er genoeg tijd om (vlieg)verhalen uit te wisselen. Met name in de zomerweken is het druk met andere cursisten en clubleden die met een tent of caravan op de club komen staan om hier hun vakantie te houden. Zo is het in de avonden ook altijd nog gezellig! Mocht er nou een dag niet worden gevlogen vanwege slechte weersomstandigheden dan zijn er genoeg dingen te doen in de nabije omgeving.

Kan ik direct lid worden na een cursus?

Cursisten kunnen al overstappen naar het volwaardig lidmaatschap in het jaar waarin zij aspirantlid zijn. Zij hoeven hiervoor niet te wachten tot het volgende seizoen. Voor overstappers is een gunstige verrekenregeling aanwezig, zodat zij in hetzelfde seizoen nog meer kunnen vliegen. Deze regeling luidt:

• Senior lidmaatschap: er wordt bij lidmaatschap aanvang in het cursus jaar geen entreekosten in rekening gebracht;
  • Junior lidmaatschap: er wordt bij lidmaatschap aanvang in het cursus jaar een eenmalige korting van € 100 gegeven. (junioren betalen geen entreekosten)

Wel dienen zij bij aangaan van het lidmaatschap te beschikken over tenminste een geldige LAPL medische keuringverklaring zweefvliegen en lid te zijn van de KNVvL afdeling Zweefvliegen o.m. vanwege de verplichte WA-verzekering.

Informatie aanvragen

Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij zullen al je vragen zo snel mogelijk beantwoorden! Of plan middels de knop hieronder direct je cursus in.