Vliegtuigen

De Aero Club Salland is in het bezit van een moderne vloot zweefvliegtuigen die geschikt is voor beginners, gevorderden en zelfs voor de wedstrijdzweefvliegers binnen de ACS. De leden kunnen met 12 kunststof zweefvliegtuigen en nog een motorzweefvliegtuig het luchtruim kiezen. Als lid mag je zonder bijbetaling op alle type vliegtuigen vliegen. Wel vlieg je niet gelijk op alle types, je doet langzaam meer ervaring op en breid zo je bevoegdheden uit.

Alle zweefvliegtuigen van de Aero Club Salland hebben een ‘call sign’ op de staart. Deze begint natuurlijk met de “S” (Sierra) van Salland, gevolgd door een andere letter. Door de combinatie met de ‘dayglow’-oranje markeringen zijn onze vliegtuigen goed te herkennen. Onze leden onder toeziend ook van de gecertificeerde technici’s dragen er zorg voor dat onze vliegtuigen in piekfijne staat blijven.

ASK-21

Iedereen die begint met zweefvliegen bij de ACS maakt zijn eerste vluchten op de ASK-21. Dit toestel van Duitse makelij is hier uitermate geschikt voor vanwege zijn plezierige en vergevende vliegeigenschappen. Deze zijn zelfs dusdanig vergevend dat deze niet volledig asymmetrisch overtrekken. Daarom zijn twee van onze ASK-21’s uitgerust met een zogenaamde ‘spin-kit’ om dit toch mogelijk te maken.
Wanneer je zo ver bent maak je de eerste solo-vluchten ook op dit toestel. Hiernaast wordt de ASK-21 ook gebruikt voor de verdere opleiding, introductievluchten, kunstvluchten en heel soms zelfs om mee overland te gaan.

De ACS heeft sinds 1989 de ASK-21 in de vloot en heeft inmiddels zelfs drie van deze toestellen. Te weten de PH-881 ‘ST’, PH-1474 ‘SD’ en PH-1552 ‘SG’

SZD-51 Junior

Voor de volgende stap in de vliegopleiding, het solo vliegen, gebruikt de ACS de SZD-51-1 ‘Junior’. Dit toestel is van Poolse makelij en qua vliegprestaties erg te vergelijken met de ASK-21. Vanwege het lage gewicht perfect voor beginnende solisten om het thermiek-vliegen onder de knie te krijgen. Ook is dit het toestel waar de eerste overlandvluchten op worden gemaakt.

De ACS heeft sinds 1991 de Junior in de vloot en heeft nu twee van deze toestellen. Dit zijn de PH-1293 ‘SK en de ‘ PH-1700 ‘SL’.

LS4a

De LS4a is bij uitstek de alleskunner van de vloot. Binnen de opleiding is dit het toestel het laatste dat je kunt vliegen voordat een LAPL (zweefvliegbewijs) vereist is. De prestaties van de Duitse LS4a zijn een stuk beter dan die van de Junior en ASK-21 door zijn ranke vleugels en intrekbaar wiel. Ook is er een GPS vluchtcomputer aan boord voor het maken van lange overlandvluchten. Voor dit laatste is dit toestel dan ook nog steeds erg geliefd bij alle clubleden. Ook voor wedstrijden is deze kist uitermate geschikt.

De ACS heeft de LS4-a sinds 2012 in de vloot. De PH-1505 ‘SW’, de PH-1514 ‘SU’, en de PH-1705 ‘SP’.

LS8-18

Dit topvliegtuig is in alles een verbetering ten opzichte van de LS4a. De prestaties zijn een flink stuk beter en daarbij is de LS8 te vliegen in zowel een 15 als 18 meter configuratie. Zo is hij geschikt voor grote overlandvluchten én wedstrijden. Naast een intrekbaar wiel heeft deze schoonheid ook winglets en een zeer moderne vluchtcomputer. Ondanks al deze geavanceerde technieken is hij nog steeds erg makkelijk te vliegen en daarom perfect voor clubgebruik.

Sinds 2009 heeft de ACS de PH-1454 ‘SX’ in haar vloot

Discus 2b

De laatste toevoeging aan de vloot is de Discus 2b, een hypermodern standaardklasse vliegtuig. Dit vliegtuig heeft een spanwijdte van 15 meter en wordt gekenmerkt aan de ‘geknikte’ vleugels. Met zijn fijne vliegeigenschappen én waanzinnige prestaties is deze prachtbak zeer in trek bij brevethouders. Daarnaast is deze Discus 2b uitgerust met een gloednieuwe vluchtcomputer en prachtige aanhanger en daarom perfect om mee te nemen naar kampjes of wedstrijden.

Sinds 2020 heeft de ACS de PH-1649 ‘SO’ in haar vloot

Duo-Discus (XLT)

Deze vliegtuigen zijn het neusje van de zalm van onze vloot. Deze prestatie-tweezitters met 20 meter spanwijdte heeft inmiddels vele vliegersharten veroverd. Binnen de ACS wordt dit toestel voornamelijk gebruikt voor overland vluchten en verdere training van (gevorderde) leerlingen. Ook dit toestel is uitgerust met een moderne vluchtcomputer. Naast de vluchten vanaf Lemelerveld wordt ‘de Duo’ ook ieder jaar meegenomen op vliegtrips naar Duitsland en de Alpen. Een van onze duo’s is uitgerust met een ’turbo’ motor zodat je altijd terug kunt komen op Salland!

Sinds 2001 heeft de ACS de PH-1035 ‘SAL’ in haar vloot. In 2023 is de PH-1671 ‘SH’ in gebruik genomen.

Heubacher Falke SF-25C

Dit is een tweezits motorzwever en een van de meest gebouwde motorzwevers ter wereld. De “Falke” wordt veel gebruikt voor het rondvliegen van passagiers. Omdat het een motorzwever is, en er dus geen tijd verloren gaat met thermiek zoeken, zijn doelvluchten in de omgeving mogelijk. Toch zijn ook thermische vluchten mogelijk met dit vliegtuig, de motor gaat dan gewoon uit of draait stationair. In deze motorzwever zit je (gezellig) naast elkaar. Een leerling kan dus beter zien wat de instructeur voordoet.

Sinds 2014 heeft de ACS de PH-1544 in haar vloot.