Materieel

Om te zweefvliegen heb je natuurlijk niet genoeg aan alleen vliegtuigen. Op deze pagina een overzicht van al ons ‘rollend’ materieel. Ook aan deze spullen voeren wij het meeste onderhoud zelfstandig uit.

Hydrostart

Normaal gesproken gebruiken wij voor het lierbedrijf de Hydrostart. Met deze zelf ontwikkelde 6-trommel lier halen wij zonder moeite een hoge capaciteit van 100+ starts per dag. De Hydrostart maakt gebruik van zowel een dieselmotor als een hydraulische motor, zo is de acceleratie soepel en veilig. Daarnaast gebruiken wij lichtgewicht Dyneema kabels.

Terletlier

Als back-up hebben wij een tost-lier. Aangezien deze ooit is overgenomen van het zweefvliegcentrum op Terlet is zij dan ook hiernaar vernoemd. Dit beestje is al flink wat jaren oud maar na een compleet in eigen beheer uitgevoerde revisie kan zij weer jaren mee. Gelukkig hebben we de Terletlier bijna nooit nodig maar wanneer dat wel zo is, is zij direct inzetbaar.

Lichtbus

Op een vliegveld hoort natuurlijk een verkeerstoren. Aangezien wij afhankelijk van de wind afwisselend opstellen aan de west- en oost-zijde moet deze wel mobiel zijn. Daarom hebben wij een mooie lichtbus, ook weer in eigen beheer, gebouwd op basis van een oude bouwkeet. Hier is een moderne toren op gezet waar lichtsignalen aan de lier worden gegeven en radiocontact wordt onderhouden met de vliegtuigen. Ook worden hier de spullen voor het vliegen en persoonlijke bezittingen van leden opgeslagen tijdens de vliegdag.

Grondvoertuigen

Voor het ‘uitrijden’ van de lierkabels hebben wij onze (zelf omgebouwde) kabelwagen die doormiddel van een uitklapbare boom de 6 kabels in één keer naar de startplaats rijdt. Om de vliegtuigen na de landing uit het veld te trekken hebben wij drie elektrische golfkarren. Daarnaast hebben wij ook een tweetal trekkers voor allerhande klussen op ons veld en camping. Tenslotte zijn er ook nog twee veldauto’s aanwezig.